søndag 30. mai 2010

Noen besøkende kan godt dra hjem igjen!

Foto: jernia.no

Nei, jeg snakker ikke om irriterende og brautende turister. Men disse ekle, slimete, brune sneglene som hver vår/sommer innvaderer Norge. Iberiasneglene kom for alvor til landet vårt for et par år siden, og de liker seg tydeligvis her fordi de vil ikke forlate oss. Selv om de har bodd her i noen år velger jeg å anse de for besøkende. Jeg orker ikke tanken på at de har flyttet hit. Uff, nei. Jeg grøsser ved tanken. Det er lite som hjelper på disse ekle, små sakene. Det eneste jeg har funnet er salt. Heller man salt på de så etser det slik at de smelter til brunt slim. Dessverre gjør det litt vondt i meg å helle salt på levende skapninger, men det er jo ingen andre ting som hjelper. De er jo skadedyr. Er de ikke? Ja, vi liker Spania, sol og varme. Men kan noen være så snille å sende disse ekle tingestene av spansk og portugisisk opphav tilbake til der de hører hjemme? Vær så snill? Return to sender!

---

Fakta om Iberiasneglen:
Iberiasneglen, også kalt brunsegle eller mordersnegle, kan bli opptil 15 cm lange. Den liker seg i hager og åkre, og spiser gjerne levende planter og hageavfall. De trives godt i Norge pga. det fuktige klimaet og den skyggefulle faunaen, og er mest aktiv om kvelden da den smyger seg ut fra hjemmestedene sine.

Iberiasnegler legger egg, mellom 20 og 50 om gangen. I tillegg kan de overleve vinteren dersom de finner et sted å gjemme seg fra frosten (f.eks. i komposthauger). Derfor er de vanskelige å bli kvitt. "Iberiasneglen er blitt et så stort problem at Mattilsynet, Bioforsk, Norsk
Gartnerselskap, Hageselskapet og Landbruks- og Matdepartementet har manet til en nasjonal snegledugnad for å bli kvitt problemet"
(jernia.no). Det er altså ok å ikke like dem.

Kilde:
http://www.jernia.no/Gode+R%C3%A5d/Hagestell/Skadedyr/Snegler/298256.cms

- Eventyrprinsessa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blogglisten